Happy B-Day Rana Badary

Posted: 06 Jul 2010 02:53 PM PDT

HaPpy B_Day ranaaaaaaaaaaaaaa w 3o2bal kateeeeeeeer awi awi awi [
w kam Quotes doll 3agbony f 2oolt a7otthm brdu :D

All the world is birthday cake, so take a piece, but not too much.

The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie about your age




من لا يتئدب فوق الارض يؤدبه الله تحت الارض

Posted: 06 Jul 2010 02:34 PM PDT

باذن الله سوف اقص عليكم قصة حقيقية حدثت بالفعل وارجو ان تستفيد كل واحدة منها وتقولى اذا كانت هتغير ولو جزء بسيط ولو مش هتقدر تغير ياريت ما تقراش القصة وتضيع وقت
سامحونى القصة طبعا مش هقدر انقلها بالحرف لكن ان شاء الله اوصلكم المجمل

كان يوجد اختان وتحكى القصة دى احداهما
قالت كنت انا واختى ممن يسيروا فتتهافت عليهم الناس ويشاور عليهم كل الشباب من كثرة ما يضعون من برفان و makeup والشعر الخلاب وكنا نخرج كالعادة من غير اذن ولا استئذان ولا من ابينا ولا من اخينا ولا اى احد ممكن يعلق على اللبس المحزا ولا الاسترتشات ولا اكنهم شايفين وفى يوم من الايام كعادتنا لبسنا انا واختى وتعطرنا كالعادة وخرخنا واذ بنا فى منتصف الطريق تصرخ اختى انا تعبانة عودى بيا للبيت فقلت لها اتحملى شوية قالتلى مش قادرة ارجعى بيا البيت
ولما دخلنا البيت اتخض ابى وامى واخواتى على اختى ويقولون"مالك يا جميله ايه جرالك يا جميله "وهى تصرخ من الم شديد فى بطنها فاسرعنا بها الى الدكتور فقال لها "مالك يا جميله؟؟؟؟" واجرى الدكتور فحوصاته واذ بالمرض اللعين قد دخل جسمها cancer ربنا يحفظنا جميعا
فاخبرنا الدكتور بذلك فحزنت اسرتنا جميعا
فقال للدكتور :"وايه الحل؟"
قالها "يا جميله الحل الوحيد هو الكيماوى " على فكرة هى مش اسمها جميله ولكن ربما يكون من شده اعجابه
قالت له "ماشى يا دكتور اى حل يخلصنى من الالم الشديد"
الدكتور:بس فى حاجة يا جميلة لازم تعرفيها الاول
اختى:ايه هى الحاجة دى؟؟؟؟!!!!!
الدكتور:الكيماوى هيوقع الرموش الجميلة دى والشعر الغجرى الجميا ده!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اختى:رموشى !!وشعرى !!!وجمالى لا لا لا لا خلاص مش عايزة العلاج ده
وخرج الدكتور ولم يكمل الدكتور مشواره الا وصاحت الحقينى بالدكتور مش قادرة اتحمل الالم
الدكتور:الكيماوى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اختى:الكيماوى!!!!!!!!!1
بدات جلسه والتانية وبدا الشعر يتساقط والرموش تقع وبدا الوجه الجميل يتغير لونه الى الاصفر منع الى الازرق منه الى الاسود
وبدا شكلها يكون مخيف جدا
فقالت لى :يا اختى مفيش حاجة تسترنى واغطى بيها وشى ؟
قلت لها:زى ايه مثلا ؟؟؟؟حجاب!!!!!
قالت لى : اى حاجه اغطى بيها وشى وراسى بعد ما خف منها الشعر الجميل ومش عايزة افابل اى حد ولا حد يجينى
"بعد ما كانت تحب تمشى قدام كل الناس علشان يشوفوها

وبعد ما ارتدت الحجاب او السترة قالت لى ذات يوم:انا عطشانه روحى هاتيلى ميه
ولما رحت اجيب الميه كان فيه علبة كبريت على الكمودينو جنبها فاخذتها تحاول ان تشعل النار فى نفسها
وفى ذلك الوفت كان يزور المستشفى داعية اسلامى فدخل عندها الغرفة يلقنها الشهادة
الشيخ:قولى لا اله الا الله
الاخت:هو مفيش الا انا ربنا يعمل فيه كده والعياذ بالله
الشيخ :قولى لا اله الا الله
الاخت:اشمعنا انا من دون الناس كلها اللى يحصلى كده
اخذ الشيخ يصبرها ويقو لها احتسبى اجرك عند الله واخذ يحكى لها قصة ماشطة فرعون
الشيخ:قد اسلمت ما شطة بنت فرعون عدو موسى وكانت تخفى اسلامها وذات يوم كانت تمشط لبنت فرعون وسقط المشط من يدها فتناولته قائلة:بسم الله
البنت: ااالله هو ابى ؟؟؟؟؟
الماشطة:لا با بنتى ربى وربك ورب اباك هو الله رب موسى وهارون
البنت:ساخبر ابى بذلك

وذهبت البنت الى ابيها فاخبرته فاتى بالسيدة وكان لها اربعة اولاد وفى رواية اخرى خمسة وقد اوقد لها قدر من الزيت يغلى يقال على ما سمعت ثلاثة ايام
فرعون:من ربك يا امراه؟
المراه: ربى وربك الله

وكأن لسان حال العيال يقولون لامهم ارضى غروره وقولى له انت ربى ونجينا من العذاب الاليم
المراه: ربى وربك الله
فرعون :يامر جنوده باخذ الا بن الاول وقذفه فى قدر الزيت المغلى
والام تحاول منعهم وتبعدهم فيبعدونها ويضربهم فيضربونها حتى اخذوا منها الولد والقوه فى الزيت فغاص وطفت عظامه
وهكذا مع كل الاولاد حتى الطفل الرضيع الذى كان يرضع من امه حين اخذته الجنود حتى اتكب اللبن من فمه
وكانت تحاوا الام ان تستعطف فرعون بالطفل الرضيع ولكن هيهات للظالم وعديم القلب
واجتذب منها الجنود الطفل الرضيع فغاص وطفت عظامه
وجاء الدور عليها
فرعون:من ربك يا امراة؟؟؟
السيدة :ربى وربك الله

وعندئذ بيقدرة الله تجمعت عظام الطفل الرضيع وهو الطفل الذى تكلم فى المهد وقال لها:يا امى اثبتى انتى على حق انا واخوتى نسبح الان فى روضة من رياض الجنة
---------
الشيخ:قولى لا اله الا الله
الاخت :هو مفيش غيرى انا
الشيخ:اقص عليك قصة امراة فرعون حين عذبها فرعون اشد العذاب بعد علمه بايمانها
وجاء يوم كان يعذبها فتضحك!!!!!!!!!
فرعون:احننتى يا امراتى من شدة العذاب!!!!!!!!!
امراة فرعون:انى ارى ما لا ترون انى ارى مقعدى فى الجنة
-----------
فقالت الاخت التى تحكى القصة:عندئذ ضمتنى اختى ضمة شديدة اوجعتنى وقالت لى يا اختى انى ارى الان مقعدى من الناااااااااار وخرخت روحها الى خالقها


يارب تكونوا استفدتوا منها ولو لجزء بسيط

نتيجة

Posted: 06 Jul 2010 02:17 PM PDT

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
ممكن حد يصور النتيجة ويضع الصورة وجزاه الله كل خير
Powered by FCIcafe.com